• ראשי
  • פוסטים
  • סביבת העבודה בעידן הקורונה – גם הטרדות מיניות עברו ל-ZOOM

סביבת העבודה בעידן הקורונה – גם הטרדות מיניות עברו ל-ZOOM

אנליסט משפטי בכיר בארה"ב, עשוי למצוא עצמו מואשם בגין הטרדה מינית ב-ZOOM; אילו פעולות עשויות למנוע מבוכה דומה בארגונים ישראליים?

האנליסט המשפטי הראשי של רשת החדשות CNN, מר Jeffrey Toobin, השתתף בסימולציה המדמה בחירות בארה"ב, כאשר במהלכה השתתפו נציגים המדמים פוליטיקאים בכירים כגון הנשיא טראמפ. מר טובין שימש כנציג מערכת בתי המשפט, כחלק מהשתתפותו בסימולציה.

רשת החדשות האמריקאית- BBC NEWS (על סמך פרסום ב- VICE NEWS) פרסמה כי במהלך ההפסקה, נצפה מר טובין מנהל שיחה אחרת כשהוא נוגע באיבר מוצנע.


האירוע המתואר ממחיש כי מרחב העבודה ה"קלאסי", שבו קיימת הבחנה ברורה בין המרחב הביתי הפרטי ובין מרחב העבודה, הולך ומיטשטש. פרטי הרכילות "צהובה" של אירוע זה או אחר, אינה עומדת לדיון ואין מקום להרחיב בעניין, אולם האירוע ממחיש כי יש על כל ארגון (גם קטן) לבצע התאמות, על מנת להימנע מטעויות דומות. לו היה מגובש פרוטוקול עבודה סדור, המפרט כיצד יש לבצע ניתוק או אף מחייב משתתפים לכסות את עדשת המצלמה בכיסוי פיזי בזמן הפסקה, ניתן היה בקלות למנוע מבוכה זו.
למרות שנראה כי המעשים המיוחסים לאותו בכיר, נעשו ללא כל מטרה לפגוע בחבריו לעבודה, הרי שלעיתים פגיעה באחר עשויה לשמש יסוד להגשת כתב תביעה, בגין מעשים שנעשו ברשלנות- ללא כל כוונה לפגוע – גם בהתאם לדין הישראלי. אחריות עשויה לקום, במצבים מסוימים, לא רק כנגד המשתתף אלא גם כנגד מנהל השיחה (לרוב המעסיק).


מסגרת יחסי העבודה, במרחב העבודה ה"קלאסי", מוסדרים בצורה ברורה במסגרת החקיקה הישראלית. כך למשל, במסגרת החוק למניעת הטרדה מינית, ישנה חובה על מעסיקים מסוימים, לפרסם תקנון למניעת הטרדה מינית, במקום בולט לעין.
במסגרת חוק הגנת הפרטיות, ישנה חובה להימנע מצילום אדם כאשר הוא ב"רשות היחיד" (הכוונה היא ליתן הגנה על פרטיותו של אדם וצנעת שיחתו, להבדיל מהגנה על פרטיות רק כאשר אדם נמצא בנכס מסוים) ובהקשר של יחסי העבודה, יש להימנע מצילום והקלטת אדם למשך כל היום במקום העבודה- ללא ידיעתו.

משבר הקורונה, אשר קשה להתייחס אליו כמשבר זמני קצר, זימן למערכת יחסי העבודה אתגרים רבים בעיקר בשל העבודה מרחוק והשימוש באמצעי תקשורת טכנולוגיים. לכן, על המעסיקים והעובדים לגבש לעצמם מתווה ברור של עבודה מרחוק, על מנת להימנע ממצבים המשבשים את ההתנהלות התקינה במקום העבודה.


הפעולות שיש לאמץ בכל מקום שיש בו עבודה מרחוק:

1. יש להתאים את הסכמי העבודה למציאות המשתנה. גם אם הנושאים ברורים, אין לצפות שכל המשתתפים באמצעי העבודה הטכנולוגים, מבינים את מלוא ההשלכות של הפגיעה בפרטיותם, החשיבות ביצירת מרחב עבודה ביתי "הולם" ודרכי אבטחת המידע. התאמת הסכמי העבודה, עשויה בהחלט למנוע תביעות עתידיות.

2. תקנונים והוראות עבודה אשר היו מוצבים במקומות בולטים בחדרי העבודה, יש למסורם לכל עובד ולוודא הגעתם באמצעים טכנולוגיים.

3. יש לגבש דרכי עבודה מקובלים עבור כל מקום עבודה באופן עצמאי. מעין פרוטוקול עבודה מרחוק, על מנת למנוע מצב של שאננות ושכחה של אמצעים טכנולוגיים במצב "פועל".

לא מדובר ברשימת פעולות ממצה, אולם ניתן להבין את חשיבות שבגיבוש והתאמת יחסי העבודה, במסגרת העבודה מרחוק.
אין באמור משום ייעוץ משפטי.

שתפו:

מאמרים נוספים

פנו למערכת

הרשמו לניוזלטר

התראות

RSS

פייסבוק

תיק אישי

ניוזלטר

פודקאסט

שליחת כתבות

לפרוטוקול ביוטיוב

כל הזכויות שמורות לאתר "לפרוטוקול"

Powered by Impel